Het design van Kiki & Joost

Om de tentoonstelling Henri Martin & Henri Le Sidaner een eigentijdse en meeslepende vorm te geven, werkt Singer Laren samen met de gerenommeerde Designstudio Kiki & Joost

Kiki van Eijk (46) en Joost van Bleiswijk (48), beiden afgestudeerd aan de Design Academy in Eindhoven, lieten zich inspireren door de schilderijen. "We hadden meteen een bijzonder gevoel bij het grote werk van Henri Martin van het meisje in de bloemenweide. Deze intuïtieve benadering vormt de basis voor het tentoonstellingsontwerp.” 


Maquette Kiki & Joost 

“De schilderijen van Martin en Le Sidaner ademen een gevoel van intimiteit en warmte. Het alledaagse en huiselijke staan centraal, waarbij de menselijke aanwezigheid – letterlijk of figuurlijk – altijd voelbaar is. De zachte penseelstreken en het spel van licht en kleur roepen een dromerige sfeer op. Het werk spreekt van verlangen: naar betere tijden, naar de zon, naar een eigen paradijs. We hadden allebei het gevoel dat we dáár wilden zijn. Daar waar de schilders ezel stond, daar waar de zon opging, daar waar het licht reflecteerde in de fontein…..”

Om deze thema’s te versterken, is elke zaal zo ontworpen, dat het de bezoeker nog dieper in de wereld van de schilderijen trekt. Uit de schilderijen hebben Kiki en Joost thema’s geselecteerd en die op vrije wijze gematerialiseerd. Elke ruimte heeft een driedimensionaal object wat refereert aan het thema van de ruimte. Door niet heel letterlijk, maar met een vrije ‘toets’,  zoals die ook in de schilderijen terug te vinden is, de verschillende zalen in te richten, willen Kiki en Joost ruimte laten voor de verbeelding. Zo weerspiegelen papieren graanhalmen de zonovergoten velden, terwijl verf- en papierstroken op de muren het licht en de kleuren van de schilderijen versterken en tegelijkertijd de menselijke toets en het handgemaakte zichtbaar maken.

Ook vult een fontein van stroken paars, blauw en wit papier een van de zalen waarbij de stromende vormen zich naar alle hoeken uitstrekken en een dynamisch geheel creëren. Je waant je hier voor even op het centrale plein van een pittoresk Frans dorp. In een andere zaal hangen portretten van de families van Martin en Le Sidaner op verschillende hoogtes. “Zo ontstaat interactie en verbinding. De bezoeker wordt hier actief onderdeel van de kunst, soms door een andere houding aan te nemen of de trap te gebruiken. In de laatste zaal kijk je uit over de mediterrane zee. Groter kan het verlangen naar de zomer niet worden!”