Door de ogen van conservator Roby Boes

Woensdag 17 maart 2021

Door de ogen van... conservator Roby Boes. Over vrouwelijke kunstenaars in de Singer collectie. 

Met felle, contrasterende kleuren heeft Jacoba van Heemskerck van Beest haar innerlijke gevoelswereld hier willen uitdrukken. Ze vervaardigt Bild no. 86 in 1918, wanneer ze deel uitmaakt van de Duitse avant-gardebeweging Der Sturm. Precies honderd jaar later kon Singer Laren dit prachtige schilderij verwerven met steun van de BankGiro Loterij.

 Na haar opleiding aan de Haagse Academie van Beeldende Kunsten neemt Jacoba van Heemskerck (1876-1923) in 1900 les bij Ferdinand Hart Nibbrig in Laren. Rond 1904 verblijft ze regelmatig in Parijs, waar ze lessen volgt aan de ‘Académie Carrière’. Terug in Nederland zet ze belangrijke stappen in haar artistieke ontwikkeling dankzij haar verblijf iedere zomer in Domburg met haar levenspartner, de publiciste en verzamelaarster Marie Tak van Poortvliet (1871-1936). Evenals Jan Toorop en Piet Mondriaan, die ze daar ontmoet, experimenteert Van Heemskerck tussen 1909-1914 met het luminisme en het kubisme. Vanaf haar deelname aan de beroemde Erster Deutscher Herbstsalon in Berlijn in 1913, voelt ze een diepe verbondenheid met het kleurrijke en abstracte werk van de Duitse deelnemers. Geïnspireerd door de denkbeelden van organisator Herwarth Walden, de antroposofie van Rudolf Steiner en Wassily Kandinsky ontwikkelt Van Heemskerck een intuïtieve, sterk geabstraheerde schilderstijl. Vanaf 1914 noemt ze haar van landschappen afgeleide voorstellingen steevast ‘Bild’, ‘Komposition’ of ‘Zeichnung’, gevolgd door een nummer.

 Jacoba van Heemskerck, Bild no. 86, 1918, olieverf op doek, 60 x 70 cm, Singer Laren, aankoop met steun van de BankGiro Loterij 2018