Leiko Ikemura, Usagi Kannon, 2012/20, Brons (Foto Suzanne Ophof)

Singer maakt zich op voor opening nieuwe Nardinczalen

Dinsdag 1 maart 2022

Singer Laren maakt zich op voor de opening van de nieuwe Nardinczalen
In de nieuwe Nardinczalen van Singer Laren wordt volop gewerkt aan de voorbereidingen van de tentoonstelling Sluijters en de modernen. Collectie Nardinc. Maar dat is niet alles. Ook op het voorplein zijn de voorbereidingen voor de officiële opening van de Nardinczalen op dinsdag 8 maart door Prinses Beatrix in volle gang. Vanaf vandaag worden bezoekers en voorbijgangers op het plein verwelkomd door een imposant bronzen beeld van kunstenaar Leiko Ikemura. 

Een samenwerking met ARTZUID
De kernramp in Fukushima is voor Leiko Ikemura (1951) aanleiding geweest om het beeld Usagi Kannon (2012/20) te maken, omdat het zeer ingrijpend was voor mens en dier. Het beeld toont een hybride moederfiguur, half mens, half dier. Over haar wangen rollen tranen. Ze durft zich kwetsbaar op te stellen, emoties te tonen. Tegelijkertijd is zij sterk en biedt bescherming bij tegenslagen in het leven; iemand die er altijd is hoe groot een ramp ook is. Bezoekers kunnen schuilen onder moeders rok en zich weer even kind voelen.

 “Met dit indrukwekkende beeld luiden we een nieuwe samenwerking in met ARTZUID, dé Sculptuur Biënnale van Nederland. Samen met ARTZUID maken we de programmering voor de beelden op het plein voor Singer Laren, waarbij elk beeld ongeveer 1,5 jaar te zien zal zijn,” aldus Evert van Os, algemeen directeur van Singer Laren.

Klik hier om het volledige persbericht te lezen.