Impressionisme & Modernisme in Nederland

Jan Rudolph de Lorm
19 apr
15:00
  • zo 19 apr
    15:00
    Prijs € 21,00 Supporters/CJP/BGL VIP € 9,00 (Excl. € 1,50 transactiekosten per bestelling)
    Theaterzaal

Na decennialang consequent doorverzamelen op de basis van de nalatenschap van Anna en William Singer, met als klap op de vuurpijl de recente schenking van de collectie Nardinc, kan Singer Laren nu vorm gaan geven aan zijn eigen museale identiteit: “Singer Laren als thuishaven van impressionisme en modernisme in Nederland”.

Museumdirecteur Jan Rudolph de Lorm biedt een vooruitblik op de nieuwe permanente presentatie van het gerenoveerde en uitgebreide museum dat in de tweede helft van 2021 geopend wordt.

Haagse school

Respectievelijk wordt de Haagse School met kunstwerken van Jozef Israëls, Jan Henrik Weissenbruch, Jacob Maris en anderen behandeld, gevolgd door de Amsterdamse School met ondermeer Hendrik Breitner, Isaac Israëls en Willem Witsen. De kunstenaarskolonie Laren-Blaricum, de heilige grond waaruit Singer Laren is ontstaan, wordt vertegenwoordigd door kunstenaars als Jozef Israëls, Anton Mauve, Albert Neuhuys, Jan Vet en Max Liebermann.

Modernisme

Na 1900 waren het vooral de nieuwe kunststromingen uit Parijs die de toon zetten voor de avant-gardes hier te lande. De Nederlandse modernisten gaven een eigen invulling aan het symbolisme, pointillisme, fauvisme, kubisme en expressionisme. Dankzij de collectie Nardinc zijn wij nu in staat om de “kaleidoscoop” van het modernisme in al zijn verschijningsvormen te tonen, inclusief een ensemble van kunstenaarsbeweging De Stijl, waaraan Bart van der Leck hier in Laren een cruciale bijdrage leverde. Binnen de collectie Nardinc ligt een sterk accent op het werk van Jan Sluijters in combinatie met tijdgenoten als Leo Gestel, Kees van Dongen, Ferdinand Hart Nibbrig, Theo van Rysselberghe, Jan en Charley Toorop, Piet van der Hem, Kees Maks, Dick Ket en Carel Willink.