Verwacht

DE LAATSTE IMPRESSIONISTEN
4 september t/m 2 december

 

Een elegante dame uitgespreid op een canapé of achteroverleunend in een tuinstoel, zwanen in een rimpelloze vijver, een roze parachute op het strand van Cabourg: de intieme beelden van de laatste generatie impressionisten. Bijna te mooi om waar te zijn, de wereld gezien door een vaak letterlijk roze bril. Deze dromerig-esthetische beelden zijn onderwerp van de tentoonstelling Laatste impressionisten. 

 

De expositie is gewijd aan de kunstenaarsvereniging Société Nouvelle de Peintres et de Sculpteurs (1900-1915) en daarmee aan de beroemdste en meest karakteristieke schilders van deze uiterst vruchtbare stroming in de Franse (en Europese) kunst. Elk voorjaar exposeerde de groep in de vermaarde grote zaal van galerie Georges Petit, onder voorzitterschap van de schrijver Gabriel Mourey en later van de beeldhouwer Auguste Rodin, en werden de schilders unaniem geprezen door pers en publiek. Deelnemende kunstenaars waren onder andere Henri Le Sidaner, Emile Claus, Gaston La Touche, Henri Martin en Frits Thaulow. Voortgekomen uit het symbolisme deelden zij een romantische visie, die zich uitte in een getrouwe weergave van mens, dier en natuur, maar met een ongrijpbare suggestie van iets diepers, een tragedie of mysterie. Daarom heten ze ‘intimisten’. Het intimisme was de laatste grote Franse kunststroming die zich vol liefde aan de natuur wijdde. Daarom werden de intimisten door tijdgenoten beschouwd als de laatste vertegenwoordigers van het impressionisme.

 

In samenwerking met: Palais Lumière (Evian), Musée des beaux-arts, (Quimper) en Musée départemental breton (Quimper). 

 

René-Xavier Prinet, Le Parachute sur la plage de Cabourg, olieverf op doek, 55 x 80 cm, particuliere collectie

EN PLEIN AIR
100 JAAR BUITEN SCHILDEREN
11 december 2018 t/m 14 april 2019

 

In de tentoonstelling En plein air waant u zich in een polderlandschap met molens, op het duin bij Zoutelande, op Montmartre of in een sneeuwlandschap bij ondergaande zon: indrukwekkende landschapsschilderijen van kunstenaars van onder andere de ‘School van Barbizon’ en de ‘Haagse School’. De werken zijn afkomstig uit de Singer collectie.

 

Rond 1830 vestigt een groep jonge kunstenaars zich in het Franse dorp Barbizon om daar de natuur en de boerenbevolking te schilderen. De kunstenaars, waaronder Charles François Daubigny, Jean-François Millet en Théodore Rousseau, waren baanbrekend omdat zij resoluut afrekenden met de klassieke artistieke normen. In plaats van historiestukken te schilderen, richten zij zich op het landschap. Een genre dat in die tijd als een minderwaardig wordt beschouwd. Zij zijn de eerste kunstenaars die de natuur geheel buiten het atelier, ‘en plein air’, schilderen. Ook de schilders van de Haagse School, waaronder J.H. Weissenbruch, Jozef Israëls, Anton Mauve en Willem Roelofs zien de School van Barbizon als een belangrijke inspiratiebron en schilderen bij elke weersomstandigheid in de open lucht.

 


  Claude Monet, De dam en de sluizen aan de Achterzaan, 1871, particuliere collectie

OUT OF OFFICE
KUNSTSCHATTEN UIT BEDRIJVEN
11 december 2018 t/m 14 april 2019

Kunstwerken uit diverse Nederlandse bedrijfscollecties verruilen dit najaar hun vertrouwde plek in kantoren en bedrijven voor een plek in het museum. In samenwerking met de Vereniging Bedrijfscollecties Nederland (VBCN) biedt Singer Laren een kunsthistorisch overzicht van 75 jaar Nederlandse kunst uit bedrijfscollecties.

 

DUITSE EXPRESSIONISTEN
uit Museum Ostwall, Dortmund
Vanaf medio april 2019

Claude Monet in 'En plein air'
Claude Monet in 'En plein air'
Katinka Lampe in 'Out of office'
Katinka Lampe in 'Out of office'
Henri le Sidaner in 'Laatste impressionisten'
Henri le Sidaner in 'Laatste impressionisten'
Herman Kruyder in 'Nederlandse expressionisten'
Herman Kruyder in 'Nederlandse expressionisten'
René Prinet in 'Laatste impressionisten'
René Prinet in 'Laatste impressionisten'