Charley Toorop, Takken met appels, 1952 - 1953, olieverf op doek, 95 x 69 cm, collectie Singer Laren

 

Singer Laren heeft op de TEFAF Maastricht met steun van de BankGiro Loterij het werk Takken met appels van Charley Toorop (1891 - 1955) verworven. Het schilderij, dat werd gekocht bij Douwes Fine Art B.V., maakte Toorop in haar Bergense tuin en behoort tot een van de beste werken die zij vervaardigd heeft. Nadat Charley Toorop in 1934 voor het eerst buiten schilderde, besloot zij ieder seizoen bloesems, fruitbomen en bloemen te schilderen; in haar eigen tuin of in een van de tuinen waar zij vanuit haar vele omzwervingen op uitkeek. Takken met appels maakt deel uit van haar laatste serie fruitbomen, die beschouwd wordt als een ode aan Vincent van Gogh. Het werk is een belangrijke aanvulling op de collectie van Singer Laren dat de mooiste modernisten bijeen brengt.


Geschilderde tuinen
Van 5 juni t/m 26 augustus toont Singer Laren de tentoonstelling Geschilderde tuinen. Het werk Takken met appels van Toorop zal daar voor het eerst voor het eerst te zien zijn.

 

Jacoba van Heemskerck, Bild, nr. 86, 1918, olieverf op doek, 60 x 70 cm, collectie Singer Laren

 

Dankzij de financiële steun van de BankGiro Loterij heeft Singer Laren het schilderij Bild, nr. 86 van Jacoba van Heemskerck (1876-1923) kunnen verwerven. Het abstract expressionistische werk is vervaardigd in de tijd dat Van Heemskerck deel uitmaakte van de Duitse avant-garde beweging “Der Sturm”.

 

Haar schilderijen uit deze periode worden beschouwd tot de belangrijkste uitingen van expressionistische kunst in Duitsland. In haar werk voelde Van Heemskerck zich aangetrokken tot de antroposofie van Rudolf Steiner en streefde ernaar haar innerlijke wereld tot uitdrukking te brengen. Werkend in de directe nabijheid kunstenaars als Wassily Kandinsky en Franz Marc kwam ze steeds meer tot abstractie en ontwikkelde ze haar eigen kenmerkende stijl waarvan Bild, nr 86 een prachtig en representatief voorbeeld is.


Voordat ze tot haar uiteindelijke bloei kwam had Van Heemskerck in de periode 1902- 1904 in Laren les van Ferdinand Hart Nibbrig. Hierna vertrok ze naar Parijs, waar ze een half jaar werkte in het atelier van Eugène Carrière en in aanraking kwam met de moderne kunst. Vanaf 1906 ging Van Heemskerck elke zomer naar Domburg, waar ze in contact kwam met Nederlandse avant-garde kunstenaars als Jan Toorop en Piet Mondriaan. Na een luministische periode waarin ze samen met Jan Sluijters en Piet Mondriaan tot de ultra-modernen behoorde, werkte ze kortstondig in kubistische stijl. Hierna –in 1913- nam ze deel aan de befaamde “Erste Deutsche Herbstsalon” en sloot zich aan de Duitse kunstbeweging “Der Sturm”.


Voor Singer Laren is de aankoop een belangrijke aanvulling op de collectie. Bild, nr. 86 zal te zien zijn in de tentoonstelling Nederlandse expressionisten die in het najaar van 2019 in Singer Laren gehouden wordt.

 

Herman Kuijt, Landschap bij Laren, 1910, olieverf op board, 27,5 x 22,3 cm, collectie Singer Laren

In maart 2017 heeft Singer Laren een vroeg luministisch landschap van Herman Kuijt verworven. Het stralende schilderij toont het uitzicht van 'Villa Vita Nuova', een pension aan de Hilversumse weg in Laren, waar Kuijt zij aan zij met Jan Sluijters werkte. Het werk is een belangrijke aanwinst voor Singer Laren dat gefocust is op de kunstenaarskolonie Laren als bakermat van het Hollands modernisme.

 

Herman Kuijt
In 1909 volgt Herman Kuijt lessen aan de Teekenschool Quellinus in Amsterdam en vervolgens aan de Larense Kunstschool onder leiding van Simon Moulijn en Ferdinand Hart Nibbrig. In 1910 verhuist Kuijt met zijn ouders naar Laren, waar zij gaan wonen in pension 'Villa Vita Nuova'. Hier leert de jonge Kuijt Jan Sluijters kennen, die van 1909 tot 1911 in het pension woonde en werkte en er zijn befaamde luministische landschappen schilderde.

 

Kuijt schildert het uitzicht op de moderne telegraafpalen onder een stralende zon in lichte felle kleuren, met stipjes en streepjes. Het werk is nauw verwant aan de zogenaamde 'oktoberzonnen' die Sluijters op hetzelfde moment op dezelfde plek maakte. Kuijt onderscheidt zich van Sluijters doordat zijn landschap lichter en transparanter geschilderd is dan dat van zijn inspirator.

 

In 1911 exposeert Kuijt zijn luministische werk op de tentoonstelling van de ‘Moderne Kunstkring’ in het Stedelijk Museum te midden van schilders als Mondriaan, Sluijters en Gestel.

Jacoba van Heemskerck
Jacoba van Heemskerck
Herman Kuijt
Herman Kuijt