Collectie Nardinc

Collectie Nardinc

Een droom die uitkomt

Dinsdag 10 april 2018: voor Singer Laren een dag om nooit te vergeten. De dag waarop het nieuws bekend wordt dat Singer een omvangrijke schenking zal ontvangen van kunstverzamelaar Els Blokker-Verwer. De gift omvat de gehele privécollectie kunstwerken van Els en Jaap Blokker: de Collectie Nardinc.

Rode draad in de collectie is het werk van Jan Sluijters, aangevuld met tijdgenoten als Leo Gestel, Kees van Dongen, Ferdinand Hart Nibbrig, Theo van Rysselberghe, Piet van der Hem, Jan en Charley Toorop, Kees Maks, Dick Ket en Carel Willink en bestaat uit ruim honderd schilderijen en werken op papier. De Collectie Nardinc biedt een museaal overzicht van het Nederlands modernisme in de eerste helft van de 20ste eeuw en sluit naadloos aan bij de oorspronkelijke Singer verzameling, waarin de nadruk ligt op het Nederlands impressionisme.

Om het publiek permanent van de collectie te kunnen laten genieten, stelt Els Blokker Singer Laren in de gelegenheid om het museum uit te breiden met een aantal nieuwe museumzalen in de nog te bouwen Nardinc vleugel. Het streven is de Nardinc vleugel eind 2020 te openen voor het publiek.

 

Collectie Nardinc & de Singer verzameling: een som der delen

De kunstverzameling van het Amerikaanse echtpaar Anna en William Singer vormt de grondslag van het huidige Singer Laren. Het echtpaar vestigt zich begin 1900 in Laren en legt een omvangrijke kunstcollectie aan. De focus in de verzameling ligt op de Franse schilders van Barbizon, de Haagse en Amsterdamse School en de Larense impressionisten. Ruim 75 jaar later arriveren Els en Jaap Blokker – eveneens hartstochtelijke kunstverzamelaars – in 't Gooi en zij hebben een grote passie voor de vernieuwende schilderkunst uit de eerste helft van de 20ste eeuw. Zij verwerven sleutelwerken van onder anderen Jan Toorop, Leo Gestel, Ferdinand Hart Nibbrig, Kees Maks en met name Jan Sluijters. Ruim veertig topstukken van zijn hand vormen de kern van wat de Collectie Nardinc is gaan heten.
De afgelopen twee decennia kent het verzamelbeleid van Singer Laren eenzelfde focus als die van de Collectie Nardinc. Om die reden heeft Singer Laren al enkele werken van Toorop, Gestel en Sluijters in langdurig in bruikleen. Door het samenvoegen van de collecties is Singer Laren in staat het ontstaan en de bloei van het Nederlands modernisme samenhangend in samenhang en op het hoogste niveau te tonen. Singer Laren is daartoe bij uitstek de meest geschikte locatie omdat veel van de kunstenaars die in de collecties vertegenwoordigd zijn, woonden en werkten in Laren: de bakermat van het Nederlands modernisme.

 

De Nardinc vleugel

Met de bouw van de Nardinc vleugel aan het huidige museum wordt 400m2 extra tentoonstellingsruimte gecreëerd. In de vleugel zal de Collectie Nardinc permanent in wisselende presentaties te zien zijn. Het streven is de vleugel eind 2020 te openen voor het publiek.

 

De collectie hoort bij Laren

Els Blokker over de schenking: "De Collectie Nardinc is door Jaap en mij met heel veel liefde, plezier en passie opgebouwd. De collectie hoort bij Laren en bij Singer Laren voel ik me thuis. Ik vind het heel belangrijk dat de collectie bij elkaar blijft en ik hoop dat mensen die straks naar de schilderijen komen kijken, daar enorm van genieten, net zoals Jaap en ik dat altijd hebben gedaan."

 

Jan Rudolph de Lorm: “Dit is een droom die uitkomt. Dankzij de schenking van Els Blokker kunnen wij permanent het ontstaan en de bloei van het Nederlands modernisme aan het publiek laten zien. We zijn Els Blokker enorm dankbaar dat we van haar zo'n omvangrijke schenking van topwerken mogen ontvangen.


 

Leo Gestel, Portret van een vrouw met groene hoed, 1911
Leo Gestel, Portret van een vrouw met groene hoed, 1911
Leo Gestel, Berglandschap (Mallorca), 1914
Leo Gestel, Berglandschap (Mallorca), 1914
Jan Sluijters, Portret Greet van Cooten, 1910
Jan Sluijters, Portret Greet van Cooten, 1910
Carel Willink, Zelfportret met Wilma, 1957
Carel Willink, Zelfportret met Wilma, 1957